Langkau ke kandungan utama

Masalah-Masalah yang sering Berlaku Pada Kereta Perodua Myvi

Masalah yang sering berlaku pada kereta Perodua Myvi

Masalah yang sering berlaku pada kereta Perodua Myvi


Bagi pemilik kereta Myvi, mungkin kita pernah menghadapi masalah masalah seperti ini..

Masalah:
  1. Brake Berbunyi seperti besi bergesel
  2. Bunyi ketuk ketika membrek (Brake)
  3. Bunyi ketuk-ketuk pada bahagian Engine ketika mula hendak bergerak
  4. Bunyi seperti bunyi ketuk ketika membelok
  5. Brake keras dan susah untuk berhenti
  6. Engine bergegar ketika start dan matikan enjin
  7. Lambat masuk Gear D
  8. Lampu OD panel menyala
  9. Minyak menitik dari bahagian Engine
  10. Bonet belakang tak boleh dibuka
  11. Bunyi nyaring pada bagaian Engine
  12. Lampu Bateri menyala 
  13. Masalah Engin tak dapat dihidupkan
  14. Masalah Engine tak boleh Start

Masalah masalah seperti ini tidak hanya berlaku pada kereta Myvi tapi berlaku kepada kebanyakan kenderaan. Masalah ni akan tibul bila kita tidak buat servis pada masa yang telah ditetapkan dan sering bertangguh. setiap benda boleh rosak tetapi dengan servis yang baik dan berkala, ianya dapat memperlambatkan proses kerosakan tersebut.

Saya cuba kongsikan punca masalah-masalah ini terjadi. (Pengalaman sepanjang 10 Tahun menggunakan Myvi)


Punca masalah Engien Myvi


1. Brake Berbunyi seperti besi bergesel
Brake bunyi bergesel disebabkan oleh Brake pad yang telah haus. Paling senang nak tengok, brake pad dah nipis. Jika dibiarkan berlarutan, ianya akan merosakan disk brake.

2. Bunyi ketuk ketika membrek (Brake)
Bunyi ketuk-ketuk pada bahagian brake ketika membrake adalah disebabkan oleh Pin Caliper yang telah haus. Kadangkala berbunyi ketika melanggar lubang dijalan raya yang tidak rata. Pin ini boleh ditukar sendiri dengan mudah.

3. Bunyi ketuk-ketuk pada bahagian Engine ketika mula hendak bergerak
Bunyi ni sering berlaku disebab 2 perkara. Pertama, disebabkan oleh Engine Mounting yang telah rosak dan kedua disebabkan oleh screw pada bahagian compressor aircond yang tidak ketat atau hilang salah satu screw. jika hanya screw saja yang hilang boleh digantikan dengan yang baru tetapi kerjanya agak merumitkan, kena buka dan turunkan bumper bahagian depan.

4. Bunyi seperti bunyi ketuk ketika membelok
Ini disebabkan oleh malasalah Drive Shaft yang telah haus. Ini adalah berpunca dari faktor masa dan kedua dari faktor pemanduan yang agresif. Tukar driveshaft baru dan bunyi itu akan hilang.

5. Brake keras dan susah untuk berhentiIni adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Selalunya berpunca dari Brake Pad dan Master Pump. Cuba tukar brake pad dulu, jika masalah masih berterusan, cuba buat flush pada minyak brake.

6. Engine bergegar ketika start dan matikan Engine. 
Ini adalah berpunca dari Engine Mounting yang telah pecah. Disarankan untuk tukar kesemua 3 bahagian engine Mounting. Kedudukan engine Mounting bagi Perodua Myvi adalah di bahagian atas kanan engine, kedua di bahagian gear box (bawah pada Bateri) dan ketiga di bagaian bawah belakang antara engine dan gearbox.

7. Lambat masuk Gear D
Gear lambat masuk adalah berpunca dari kegagalan menukar minyak gear dan ATF Filter secara berkala. Masalah ini adalah bagi Myvi Auto sahaja. Cuba tukar minyak gear dan filter.

8. Lampu OD panel menyala
Masalah lampu OD pada panel menyala ada 2 punca. Pertama tertekan pada button OD pada gear knob dan kedua berpunca dari Minyak gear yang telah hitam dan perlu di ganti. Cuba tukar minyak gear dan filter.

9. Minyak menitik dari bahagian Engine 
Kebanyakan minyak yang menitik keluar dari Engine adalah berpunca dari Oil Seal yang telah lama dan longgar dan ada yang berpunca dari gasket pada bahagian Oil sump atau oil pan. (Gasket Gam)

10. Bonet belakang tak boleh dibuka
Masalah seperti ini susah nak dijangka. Cuba buka bonet dari dalam dengan menekan tiang pada bahagian dalam bonet ke bawah. mungkin ada besi yang tertanggal atau mungkin motor rosak.

11. Bunyi nyaring pada bagaian Engine
Masalah ni biasa berlaku pada kebanyakan Engine, masalah Belting. Cuba periksa belting retak atau pecah, jika rosak ianya perlu di ganti dengan yang baru, jika dalam keadaan elok, cuba ketatkan belting tadi. Adjust belting dibahagian Alternator

12. Lampu Bateri menyala 
Masalah lampu bateri menyala walaupun Engine telah dihidupkan adalah berpunca dari masalah Alternator. Cuba periksa jika ada wayar yang tertanggal atau pecah. Jika semua dalam keadaan baik dan lampu masih menyala, tukar altenator yang baru.

13. Masalah Engine tak dapat dihidupkan
banyak faktor yang menyebabkan engine tak adapat dihidupkan, bagi Engine Myvi langkah pertama ianya periksa Fuel Pump dahulu. Kerana ii adalah masalah yang sering terjadi selain dari kerosakan ECU.

14. Masalah Engine tak boleh Start
Masalah engine tak dapat dihidupkan dan masalah engine tak boleh start adalah 2 masalah yang berbeza. jika engine tak dapat dihidupkan, periksa bateri dahulu, jika power bateri masih melebihi 13 Volt, cuba periksa pada stater. (Ujian menggunakan Multimeter)






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belting Perodua Myvi

Salam.. Hari ni saya nak kongsikan tentang Belting Perodua Mydi 1.3 Ramai yang guna kereta Perodua Myvi rasa Syukur sangat-sangat sebab tak perlu nak tukar Timing Belt, sebab Myvi guna Timing Chain tapi Myvi ada satu belting untuk menggerakan enjin Myvi tu sendiri.. Belting Myvi ni Special sikit, belting dia panjang. Satu belting untuk semua. Itu la belting Alternator, Water Pump, A/C Compressor, Power Steering & Crankshaft Pulley. Tau tak bila perlu tukar Belting ni?  Sebab dulu saya pernah tanya dengan sorang Pomen ni dia kata tukar bila rosak. Tapi rasanya mcam ye la jugak kot kalau rosak je baru tukar tak rosak nak tukar buat apa. Dulu saya ada pengalaman belting putus tengah jalan. Masa tu nak balik dari JB ke KL. tetiba belting putus, apa lagi adik la jadi magsa towing cari kedai yang boleh tukar belting tu. Tau tak berapa Kos tukar belting Myvi tu? RM200. Pergh.. terbang RM200 masa tu. tapi biasa la, kalau tak ada Ilmu memang mudah kena kencing macam tu. Ok pada pe

Timing Kereta Myvi Tinggi

Masalah timing kereta Myvi tiba-tiba tinggi Mungkin ada antara anda yang pernah mengalami masalah RPM ataupun timing kereta myvi tiba-tiba tinggi sampai 2500 rpm. Bahaya tu.. Itu tandanya Throttle Bod y kereta anda perlu di service. Masalah tu sebenarnya boleh diperbaiki dengan service atau cuci Throttle Body. Caranya mudah, tanggalkan Throttle Body dan buka Sensor yang ada pada Throttle Body. Kemudian cuci Throttle Body dengan sabun, petrol atau chemical, cuci sampai tiada lagi kesan minyak atau carbon yang melekat dan bilas dengan air dan keringkan. Kemudian cuci sensor dengan WD40 . Sebelum nak cuci pastikan bahagian belakang sensor tu dan di ikat dengan plastik atau tutup bahagian terminal wayer tu supaya tidak dimasuki air. Cuci sampai bersih berkilat. Bila dah berkilat pasang balik pada tempat asal. Pastikan semua screw diikat kemas. Test engine untuk 5-10 minit, jika timing kembali seperti biasa ini bermakna engine anda dah kembali normal. Jika timing anda ma

Cara Tukar ATF Filter Myvi

Cara Tukar ATF Filter  Perodua Myvi. Teknik mudah untuk menukar ATF Filter untuk Perodua Myvi. Ada yang panggil ATF Filter , ada yang panggil Gearbox Filer dan ada juga yang panggil Transmission Filter. Semuanya adalah benda yang sama. Bagi saya yang sukakan DIY ni, yang penting kita tau macam mana nak tukar benda ni. sebenarnya tak la susah sangat nak tukar Filter ni. Mudah je, janji pasang tu kena betul dan jangan terlebih letak minyak Gear a.k.a ATF. Saya sarankan kita gunakan je minyak ATF dari keluaran Perodua, sebab kereta Myvi kita memang diuji menggunakan minyak tu juga. Lagi pun boleh jimatkan duit Poket. Klau tak, boleh rabak poket ni.. Jom intai macam mana proses nak tukar ATF Filter ni. Cara mudah nak Tukar ATF Filter Perodua Myvi  1. Buang dan keringkan semua minyak Gear yang ada dalam Sistem Gearbox. Buka screw yang ada pada takung minyak Gear. (Transmission oil sump) 2. Ini lah dia rupa paras kat Filter Gearbox. Cabut dan tang