Langkau ke kandungan utama

Belting Perodua Myvi

Salam..
Hari ni saya nak kongsikan tentang Belting Perodua Mydi 1.3

Ramai yang guna kereta Perodua Myvi rasa Syukur sangat-sangat sebab tak perlu nak tukar Timing Belt, sebab Myvi guna Timing Chain tapi Myvi ada satu belting untuk menggerakan enjin Myvi tu sendiri..
Belting Myvi ni Special sikit, belting dia panjang. Satu belting untuk semua. Itu la belting Alternator, Water Pump, A/C Compressor, Power Steering & Crankshaft Pulley.

Tau tak bila perlu tukar Belting ni? 
Sebab dulu saya pernah tanya dengan sorang Pomen ni dia kata tukar bila rosak.
Tapi rasanya mcam ye la jugak kot kalau rosak je baru tukar tak rosak nak tukar buat apa.
Dulu saya ada pengalaman belting putus tengah jalan. Masa tu nak balik dari JB ke KL. tetiba belting putus, apa lagi adik la jadi magsa towing cari kedai yang boleh tukar belting tu. Tau tak berapa Kos tukar belting Myvi tu? RM200. Pergh.. terbang RM200 masa tu. tapi biasa la, kalau tak ada Ilmu memang mudah kena kencing macam tu.
Ok pada pendapat saya, belting ni perlu ditukar bila cukup satu tahun usia belt tu senang. Tak pun tunggu dia berbunyi dulu, pastu kalau dah rosak baru saya tukar.

Jangan pening-penaning nak cari belting Myvi kat mana, Myvi cuma ada satu je belting. Buka bonet enjin lepas tu tengok belah kiri. yang tu la belting.


Belting Perodua Myvi

Belting ni tak perlu di tukar sebab keadaan fizikal di masih sihat. Belom ada kesan retak. So saya ketatkan aje.

Macam mana nak tau belting tu ada retak atau pecah?
Senang je, buka belting dan tanggalkan dari enjin, periksa bahagian belakang belting tu, ada kesan retak atau pecah tak? kalau ada, dah masa untuk tukar belting tu.

Contoh Belting Myvi yang retak dan pecah

kalau dah macam ni keadaan fizikalnya wajib la kena tukar yang baru secepat yang mungin.
Ok satu lagi, ini untuk mereka yang suka DIY sendiri kat rumah. JANGAN LETAK MINYAK ATAU GREASE KAT BELTING. Belting perlu bebas dari minyak, air dan habuk baru tahan lama.

Diagram Drive Belt Myvi
Diagram Drive Belt Myvi

Ulasan

  1. saya tukar belting rm100 je tuan. harga tuan tu mahal sangat. satu lagi. belting ni tak perlu tukar setiap tahun. rugi. dia ada jarak KM dia. tu pun kena cek dulu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salan tuan. Yang saya kena bayar RM200 tu masa saya pegi kedai org lain, masa tu putus tengah jalan. Terima kasih sebab singgah

      Padam
    2. Saya beli belting tu dalam rm52 je tuan.😄😄
      .
      Sy upah yg pro pasal enjin, rm30 je. Total cost RM 52+30=RM82. hehe.
      .
      Kalau buat kt kedai mmg mahal ler jawabnya.... Padahal bnda tu murah je tuan.

      Padam
  2. Klu kereta honda sy... Belting sama dgn harga awk nyatakan td... Dlm 220... Tp Xdalah setahun sekali...klu honda punya plg limit 100km baru tukar...

    BalasPadam
  3. skrg sy dekat perodua bangi...tkr belting myvi sy..hehe..kos brg + kos upah rm49..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf tuan, tumpang tanya maksudnya barang dgn upah sekali harga 49?. harga tu mmg standard semua perodua ke mcm mana?

      Padam
  4. berapa km untuk tukar belting untuk myvi?

    BalasPadam
  5. aku cuci enjin terus tiba2 bunyi kasar gila, mungkin belting ka?,haram menyesal cuci enjin..keta tahun 2013, after 5 years baru cuci, mungkin nasib x baik kena newbies yang cuci.. =( ...nxt week baru nak ke kedai, kawan2 suggest tukar dekat SC or bengkel luar?,anggaran kos?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Timing Kereta Myvi Tinggi

Masalah timing kereta Myvi tiba-tiba tinggi Mungkin ada antara anda yang pernah mengalami masalah RPM ataupun timing kereta myvi tiba-tiba tinggi sampai 2500 rpm. Bahaya tu.. Itu tandanya Throttle Bod y kereta anda perlu di service. Masalah tu sebenarnya boleh diperbaiki dengan service atau cuci Throttle Body. Caranya mudah, tanggalkan Throttle Body dan buka Sensor yang ada pada Throttle Body. Kemudian cuci Throttle Body dengan sabun, petrol atau chemical, cuci sampai tiada lagi kesan minyak atau carbon yang melekat dan bilas dengan air dan keringkan. Kemudian cuci sensor dengan WD40 . Sebelum nak cuci pastikan bahagian belakang sensor tu dan di ikat dengan plastik atau tutup bahagian terminal wayer tu supaya tidak dimasuki air. Cuci sampai bersih berkilat. Bila dah berkilat pasang balik pada tempat asal. Pastikan semua screw diikat kemas. Test engine untuk 5-10 minit, jika timing kembali seperti biasa ini bermakna engine anda dah kembali normal. Jika timing anda ma

Cara Tukar ATF Filter Myvi

Cara Tukar ATF Filter  Perodua Myvi. Teknik mudah untuk menukar ATF Filter untuk Perodua Myvi. Ada yang panggil ATF Filter , ada yang panggil Gearbox Filer dan ada juga yang panggil Transmission Filter. Semuanya adalah benda yang sama. Bagi saya yang sukakan DIY ni, yang penting kita tau macam mana nak tukar benda ni. sebenarnya tak la susah sangat nak tukar Filter ni. Mudah je, janji pasang tu kena betul dan jangan terlebih letak minyak Gear a.k.a ATF. Saya sarankan kita gunakan je minyak ATF dari keluaran Perodua, sebab kereta Myvi kita memang diuji menggunakan minyak tu juga. Lagi pun boleh jimatkan duit Poket. Klau tak, boleh rabak poket ni.. Jom intai macam mana proses nak tukar ATF Filter ni. Cara mudah nak Tukar ATF Filter Perodua Myvi  1. Buang dan keringkan semua minyak Gear yang ada dalam Sistem Gearbox. Buka screw yang ada pada takung minyak Gear. (Transmission oil sump) 2. Ini lah dia rupa paras kat Filter Gearbox. Cabut dan tang