Langkau ke kandungan utama

Cara Tukar ATF Filter Myvi

Cara Tukar ATF Filter Perodua Myvi.

Myvi ATF Filter

Teknik mudah untuk menukar ATF Filter untuk Perodua Myvi.
Ada yang panggil ATF Filter, ada yang panggil Gearbox Filer dan ada juga yang panggil Transmission Filter. Semuanya adalah benda yang sama. Bagi saya yang sukakan DIY ni, yang penting kita tau macam mana nak tukar benda ni. sebenarnya tak la susah sangat nak tukar Filter ni. Mudah je, janji pasang tu kena betul dan jangan terlebih letak minyak Gear a.k.a ATF. Saya sarankan kita gunakan je minyak ATF dari keluaran Perodua, sebab kereta Myvi kita memang diuji menggunakan minyak tu juga. Lagi pun boleh jimatkan duit Poket. Klau tak, boleh rabak poket ni..

Jom intai macam mana proses nak tukar ATF Filter ni.


Cara mudah nak Tukar ATF Filter Perodua Myvi 



Cara Tukar Filter Gearbox Myvi
1. Buang dan keringkan semua minyak Gear yang ada dalam Sistem Gearbox. Buka screw yang ada pada takung minyak Gear. (Transmission oil sump)


















Cara-tukar-transmission-filter-myvi-1.3
2. Ini lah dia rupa paras kat Filter Gearbox. Cabut dan tanggalkan Filter tersebut. (Tanpa sebarang Screw)
Ada 3 lock kat Filter tu untuk menanggalkan filter tersebut.



Tukar-gearbox-filtermyvi-1.3
3. Bersihkan habuk-habuk yang ada kat kawasan filter tersebut. Bersihkan dengan tisu atau kain bersih.


Myvi-gearbox-auto-maintenance
4. Bersihkan sehingga tiada kesan habuk dan kotoran.




Oil-sump-transmission-myvi-auto-1.3
5. Tanggalkan Magnet yang ada dalam Oil Sump dan Cuci dan bersihkan Oil Sump sehingga bersih.


Transmission-oil-sump-magnet
Bentuk Magnet perangkap habuk besi yang dalam Oil Sump.


6. Sediakan Kit ATF FIlter Myvi  
3 Liter ATF (Perodua)
1 Gasket
1 Transmission Filter


Filter-gearbox-myvi-1.3
7. Tukar filter lama kepada filter yang baru. Proses yang sama semasa kita nak buka filter yang lama tadi. Pastikan ia betul-betul kemas dan tak mudah tertanggal.




8. Setelah selesai tukar Filter tadi, pasang balik Oil Sump dan Gasket tadi. Ikat semua screw secara bersilang. Kemudian masukkan Minyak Gearbox. Masukkan minyak Gear melalui Indicator atau oil Guage pada Gearbox menggunakan corong. Setelah masukkan 2 botol (2liter) minyak Gear (ATF) Start enjin kereta dan masukkan gear perlahan-lahan dari P hingga L. Matikan semula enjin dan masukkan baki 800 ml secara perlahan-lahan sehinnga pada level H Oil Level Gauge. (Perodua sarankan hanya 2.8 liter untuk kegunaan enjin Myvi 1.3)

9. Start enjin dan biarkan ia hidup selama 5 minit dan periksa jika terdapat sebarang kebocoran (Leaking) pada Oil Sump. Jika semua dalam keadaan baik, jalankan kereta selama 10 minit dan periksa semula Dipstick.





Ulasan

  1. Bro, tak payah letak gasket seale atas gasket ?

    BalasPadam
  2. salam bro, berapa semua kos beli barang tu

    BalasPadam
  3. gasket kena tukar sekali juga ka?

    BalasPadam
  4. Bos tnya ckit... Pd filter gearbox yg asl ada oil seal warna oren... Klau tukar baru filter tu tak ltak oil seal kcik oren tu... Ada effect ape2 tk

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belting Perodua Myvi

Salam.. Hari ni saya nak kongsikan tentang Belting Perodua Mydi 1.3 Ramai yang guna kereta Perodua Myvi rasa Syukur sangat-sangat sebab tak perlu nak tukar Timing Belt, sebab Myvi guna Timing Chain tapi Myvi ada satu belting untuk menggerakan enjin Myvi tu sendiri.. Belting Myvi ni Special sikit, belting dia panjang. Satu belting untuk semua. Itu la belting Alternator, Water Pump, A/C Compressor, Power Steering & Crankshaft Pulley. Tau tak bila perlu tukar Belting ni?  Sebab dulu saya pernah tanya dengan sorang Pomen ni dia kata tukar bila rosak. Tapi rasanya mcam ye la jugak kot kalau rosak je baru tukar tak rosak nak tukar buat apa. Dulu saya ada pengalaman belting putus tengah jalan. Masa tu nak balik dari JB ke KL. tetiba belting putus, apa lagi adik la jadi magsa towing cari kedai yang boleh tukar belting tu. Tau tak berapa Kos tukar belting Myvi tu? RM200. Pergh.. terbang RM200 masa tu. tapi biasa la, kalau tak ada Ilmu memang mudah kena kencing macam tu. Ok pada pe

Timing Kereta Myvi Tinggi

Masalah timing kereta Myvi tiba-tiba tinggi Mungkin ada antara anda yang pernah mengalami masalah RPM ataupun timing kereta myvi tiba-tiba tinggi sampai 2500 rpm. Bahaya tu.. Itu tandanya Throttle Bod y kereta anda perlu di service. Masalah tu sebenarnya boleh diperbaiki dengan service atau cuci Throttle Body. Caranya mudah, tanggalkan Throttle Body dan buka Sensor yang ada pada Throttle Body. Kemudian cuci Throttle Body dengan sabun, petrol atau chemical, cuci sampai tiada lagi kesan minyak atau carbon yang melekat dan bilas dengan air dan keringkan. Kemudian cuci sensor dengan WD40 . Sebelum nak cuci pastikan bahagian belakang sensor tu dan di ikat dengan plastik atau tutup bahagian terminal wayer tu supaya tidak dimasuki air. Cuci sampai bersih berkilat. Bila dah berkilat pasang balik pada tempat asal. Pastikan semua screw diikat kemas. Test engine untuk 5-10 minit, jika timing kembali seperti biasa ini bermakna engine anda dah kembali normal. Jika timing anda ma