Langkau ke kandungan utama

Cara Pasang Thermostat Myvi

Cara Tukar Thermostat Myvi 


Ramai yang tahu tentang kewujudan Thermostat untuk enjin kereta Perodua Myvi. Sama seperti kereta lain, Thermostat memainkan peranannya yang tersendiri dalam menjaga tahap suhu yang sesuai untuk enjin kereta dan memanjangkan jangka hayat kenderaan itu sendiri. Namun, masih ada lagi yang ambil mudah tentang Thermostat ni.

Thermostat di cipta untuk mengurangkan masa memanaskan enjin dan sekaligus memberikan penjimatan petrol dalam setiap enjin kereta. Ada sesetengah pengguna yang mengeluarkan terus Thermostat ini dari enjin agar enjin sentiasa sejuk dan lambat panas. Ini tidak bagus untuk enjin Myvi. Kereta Myvi telah dicipta dan diuji dengan Thermostat jenis ini. jadi jika Thermostat ni di keluarkan terus dari enjin, ianya bakal mengundang pelbagai masalah enjin kereta Myvi.

Antara masalah yang akan timbul adalah, penggunaan petrol yang tinggi dan masa untuk memanaskan enjin menjadi lebih lama, dalaman enjin akan mudah berkarat dan yang paling penting tahap prestasi enjin akan menurun.

Thermostat-perodua-myvi
Thermostat Perodua Myvi
Ini adalah bentuk Thermostat Perodua Myvi. Semasa Thermostat ini ditukar, enjin telah mencapai lebih 400,000 kilometer perjalanan.

Cara untuk menukar Thermostat ni sangat mudah, anda pun boleh buat sendiri dirumah.

Kedudukan Thermostat Perodua Myvi
Kedudukan Thermostat Perodua Myvi


First, buka 2 screw yang ada pada Thermostat. 1 bolt dan 1 nut. Kedua-duanya boleh di buka menggunakan spanner size 10mm.
Selepas ditanggalkan secrew, cabut Thermostat tadi keluar.  Air radiator akan mengalir keluar dari situ. Bilas radiator dengan air bersih untuk membuang semua Coolant lama.
Gantikan dengan Thermostat yang baru Lap dan bersihkan jika terdapat sebarang kotoran dan air. Selepas tukar dengan Thermostat  yang baru, pasang semula semua screw dan masukkan Coolant dan air sampai penuh.
Cuba hidupkan enjin dan tambah air jika air pada radiator kurang. Tutup semula radiator cap dan cuba cari jika ada sebarang keborocan pada kawasan Thermostat tadi.


Kedudukan dan cara Pasang Thermostat Perodua Myvi
Kedudukan dan cara Pasang Thermostat Perodua Myvi


Coolant yang diguankan untuk Kreta Perodua Myvi





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belting Perodua Myvi

Salam.. Hari ni saya nak kongsikan tentang Belting Perodua Mydi 1.3 Ramai yang guna kereta Perodua Myvi rasa Syukur sangat-sangat sebab tak perlu nak tukar Timing Belt, sebab Myvi guna Timing Chain tapi Myvi ada satu belting untuk menggerakan enjin Myvi tu sendiri.. Belting Myvi ni Special sikit, belting dia panjang. Satu belting untuk semua. Itu la belting Alternator, Water Pump, A/C Compressor, Power Steering & Crankshaft Pulley. Tau tak bila perlu tukar Belting ni?  Sebab dulu saya pernah tanya dengan sorang Pomen ni dia kata tukar bila rosak. Tapi rasanya mcam ye la jugak kot kalau rosak je baru tukar tak rosak nak tukar buat apa. Dulu saya ada pengalaman belting putus tengah jalan. Masa tu nak balik dari JB ke KL. tetiba belting putus, apa lagi adik la jadi magsa towing cari kedai yang boleh tukar belting tu. Tau tak berapa Kos tukar belting Myvi tu? RM200. Pergh.. terbang RM200 masa tu. tapi biasa la, kalau tak ada Ilmu memang mudah kena kencing macam tu. Ok pada pe

Timing Kereta Myvi Tinggi

Masalah timing kereta Myvi tiba-tiba tinggi Mungkin ada antara anda yang pernah mengalami masalah RPM ataupun timing kereta myvi tiba-tiba tinggi sampai 2500 rpm. Bahaya tu.. Itu tandanya Throttle Bod y kereta anda perlu di service. Masalah tu sebenarnya boleh diperbaiki dengan service atau cuci Throttle Body. Caranya mudah, tanggalkan Throttle Body dan buka Sensor yang ada pada Throttle Body. Kemudian cuci Throttle Body dengan sabun, petrol atau chemical, cuci sampai tiada lagi kesan minyak atau carbon yang melekat dan bilas dengan air dan keringkan. Kemudian cuci sensor dengan WD40 . Sebelum nak cuci pastikan bahagian belakang sensor tu dan di ikat dengan plastik atau tutup bahagian terminal wayer tu supaya tidak dimasuki air. Cuci sampai bersih berkilat. Bila dah berkilat pasang balik pada tempat asal. Pastikan semua screw diikat kemas. Test engine untuk 5-10 minit, jika timing kembali seperti biasa ini bermakna engine anda dah kembali normal. Jika timing anda ma

Cara Tukar ATF Filter Myvi

Cara Tukar ATF Filter  Perodua Myvi. Teknik mudah untuk menukar ATF Filter untuk Perodua Myvi. Ada yang panggil ATF Filter , ada yang panggil Gearbox Filer dan ada juga yang panggil Transmission Filter. Semuanya adalah benda yang sama. Bagi saya yang sukakan DIY ni, yang penting kita tau macam mana nak tukar benda ni. sebenarnya tak la susah sangat nak tukar Filter ni. Mudah je, janji pasang tu kena betul dan jangan terlebih letak minyak Gear a.k.a ATF. Saya sarankan kita gunakan je minyak ATF dari keluaran Perodua, sebab kereta Myvi kita memang diuji menggunakan minyak tu juga. Lagi pun boleh jimatkan duit Poket. Klau tak, boleh rabak poket ni.. Jom intai macam mana proses nak tukar ATF Filter ni. Cara mudah nak Tukar ATF Filter Perodua Myvi  1. Buang dan keringkan semua minyak Gear yang ada dalam Sistem Gearbox. Buka screw yang ada pada takung minyak Gear. (Transmission oil sump) 2. Ini lah dia rupa paras kat Filter Gearbox. Cabut dan tang