Langkau ke kandungan utama

Rahsia Pasang Belting myvi 1.3

Cara Pasang Belting Myvi 1.3


Hari ni pasang Belting Myvi, asyik berbunyi je. Nak mintak belting baru la tu. huhu.
Ok, belting Myvi ni boleh pasang sendiri je, tak susah mana pun. Yang paling penting tau macam mana jalan nak pasang belting ni. Jangan salahkan belting tu pulak kenapa dia panjang..

Belting Myvi ni pelik sikit sebab dia pajang dan satu Belting untuk semua (All-In-One) termasuk, A/C Compreesor, Water Pump, Power Steering, Alternator & Crankshaft Pulley. 
Saya kongsikan sikit teknik macam mana nak pasang Belting Myvi ni, sebab kadang-kadang Pomen pun konfius macam mana jalan nak pasang, sebab belting dah tak de. Pernah dulu Myvi saya putus belting tengah jalan...

Teknik Rahsia Pasang Belting adalah...
LUKIS cara jalan belting ni sebelum nak buka belting ni dari Pulley. Sebab bila dah lukis, baru la tau macam mana nak pasang balik. Klau snap gambar guna henpon bukan tak boleh tapi kurang jelas perjalanan belting tu.

Myvi Drive Belt Route
Lukisan perjalanan Belting Myvi. Jangan Gelak..


Masa perlu tukar Belting Myvi ni saya pun tak tau tapi saya buatkan jadual untuk tukar. Saya akan tukar belting ni setiap setahun sekali. Bergantung pada keadaan POKET dan keadaan fizikal belting tuu sendiri. Klau mula bunyi tu, saya akan periksa dulu, klau tak perlu tukar, saya ketatkan je belting tu tapi kalau keadaan belting tu dan berbulu je.. pastu dah mula ada macam kesan retak je kat belakang belting tu saya akan terus tukar yang  baru. Sebab klau tak tukar, keadaan lagi teruk so saya akan tukar je terus. Belting ni pun penting juga kalau boleh buat spare kat rumah.

Cara nak pasang, nanti saya kongsikan lagi macam mana cara nak pasang pulak

Ulasan

  1. Filter atf ni kalau guna yg ori perodua perlu tukar stiap 100k je kan..tp filter atf ori mahal skit dlm 180+80gasket ori..minyak je kene tuka tiap 20k..betul ke x ni?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belting Perodua Myvi

Salam.. Hari ni saya nak kongsikan tentang Belting Perodua Mydi 1.3 Ramai yang guna kereta Perodua Myvi rasa Syukur sangat-sangat sebab tak perlu nak tukar Timing Belt, sebab Myvi guna Timing Chain tapi Myvi ada satu belting untuk menggerakan enjin Myvi tu sendiri.. Belting Myvi ni Special sikit, belting dia panjang. Satu belting untuk semua. Itu la belting Alternator, Water Pump, A/C Compressor, Power Steering & Crankshaft Pulley. Tau tak bila perlu tukar Belting ni?  Sebab dulu saya pernah tanya dengan sorang Pomen ni dia kata tukar bila rosak. Tapi rasanya mcam ye la jugak kot kalau rosak je baru tukar tak rosak nak tukar buat apa. Dulu saya ada pengalaman belting putus tengah jalan. Masa tu nak balik dari JB ke KL. tetiba belting putus, apa lagi adik la jadi magsa towing cari kedai yang boleh tukar belting tu. Tau tak berapa Kos tukar belting Myvi tu? RM200. Pergh.. terbang RM200 masa tu. tapi biasa la, kalau tak ada Ilmu memang mudah kena kencing macam tu. Ok pad...

Timing Kereta Myvi Tinggi

Masalah timing kereta Myvi tiba-tiba tinggi Mungkin ada antara anda yang pernah mengalami masalah RPM ataupun timing kereta myvi tiba-tiba tinggi sampai 2500 rpm. Bahaya tu.. Itu tandanya Throttle Bod y kereta anda perlu di service. Masalah tu sebenarnya boleh diperbaiki dengan service atau cuci Throttle Body. Caranya mudah, tanggalkan Throttle Body dan buka Sensor yang ada pada Throttle Body. Kemudian cuci Throttle Body dengan sabun, petrol atau chemical, cuci sampai tiada lagi kesan minyak atau carbon yang melekat dan bilas dengan air dan keringkan. Kemudian cuci sensor dengan WD40 . Sebelum nak cuci pastikan bahagian belakang sensor tu dan di ikat dengan plastik atau tutup bahagian terminal wayer tu supaya tidak dimasuki air. Cuci sampai bersih berkilat. Bila dah berkilat pasang balik pada tempat asal. Pastikan semua screw diikat kemas. Test engine untuk 5-10 minit, jika timing kembali seperti biasa ini bermakna engine anda dah kembali normal. Jika timing anda ma...

14 Masalah Kereta Myvi Yang Pernah Terjadi

14 Masalah yang sering berlaku pada kereta Perodua Myvi dan Punca masalah Bagi pemilik pemilik kereta Myvi, mungkin kita pernah menghadapi masalah masalah seperti ini.. Masalah: Brake Berbunyi seperti besi bergesel Bunyi ketuk ketika membrek (Brake) Bunyi ketuk-ketuk pada bahagian Engine ketika mula hendak bergerak Bunyi seperti bunyi ketuk ketika membelok Brake keras dan susah untuk berhenti Engine bergegar ketika start dan matikan enjin Lambat masuk Gear D Lampu OD panel menyala Minyak menitik dari bahagian Engine Bonet belakang tak boleh dibuka Bunyi nyaring pada bagaian Engine Lampu Bateri menyala  Masalah Engin tak dapat dihidupkan Masalah Engine tak boleh Start Masalah masalah seperti ini tidak hanya berlaku pada kereta Myvi tapi berlaku kepada kebanyakan kenderaan. Masalah ni akan tibul bila kita tidak buat servis pada masa yang telah ditetapkan dan sering bertangguh. setiap benda boleh rosak tetapi dengan servis yang baik dan berkala, ianya da...