Langkau ke kandungan utama

Pengalaman Rasa Kereta 10 tahun macam Kereta Baru

Pengalaman Rasa Kereta 10 tahun macam Kereta Baru



Assalamualaikum wbt..

Itulah perasaan bila rasa kereta yang dah berumur lebih 10 tahun rasa macam kereta baru, hari-hari rasa nak drive je.
Apa tidaknya, bila engine dah takde lagi bergegar, bunyi-bunyi bising kat ruang engine pun dah hilang, rasa senyap dah macam kereta Hybrid pun ada hehe...

Kereta ni dah digantikan dengan 1 set Brake baru, 1 set Engine Mounting baru, Absorber, Absorber Mounting Baru (Perodua Alza), belting, Flush power Steering, ATF Filter dan radiator Thermostat,


Brake
Brake lama dah tak boleh nak digunakan lagi, Caliber pin dan oversize dan dah terlalu longgar. So bila jalan-jalan langgar lubang, memang berbunyilah. So kena gantikan dengan 1 set Brake dan Brake pad baru. Alang-alang dah buka, tukar sekali la dengan Disk Brake Lubang. hehe. baru best layan klau nak brake pun takla Pad brake tu terlalu panas.

Tukar Engine Mounting.
Biasala, kereta dah berumur,, adatlah klau Engine mounting tu dah pecah. Dulu kereta ni macam lori, semua barang dah pernah bawa huhu. Bila engine Mounting dah pecah, engine pun akan bergegar sebab dah takde lagi sokongan dan penyerap getar yang berfungsi secara sempurna.  Yang paling teruk sekali bila Ramp Engine, nampak sangat engine tu boleh bergerak-gerak. Untuk memastikan keselesaan dan keselamatan, baik lah ditukar sebelum parah. hehe

Absorber Mounting
Yang ni memang kena tukar, lepas tukar steering pun lebih ringan sikit. Lagi pun Power Steering pun dan buat Flush, minyak baru. memang la ringan dan sedap.

Tu pun dah boleh buatkan kereta kita sedap, rasa macam kereta baru. Lagipun kereta ni tak pernah lagi kena accident yang teruk, so structure dia masih lagi elok.  Banyaklagi tapi tak sempat nak kongsi semua kat sini.

Boleh tengok video-video saya kat Youtube
Jangan Lupa Subscibe..



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belting Perodua Myvi

Salam.. Hari ni saya nak kongsikan tentang Belting Perodua Mydi 1.3 Ramai yang guna kereta Perodua Myvi rasa Syukur sangat-sangat sebab tak perlu nak tukar Timing Belt, sebab Myvi guna Timing Chain tapi Myvi ada satu belting untuk menggerakan enjin Myvi tu sendiri.. Belting Myvi ni Special sikit, belting dia panjang. Satu belting untuk semua. Itu la belting Alternator, Water Pump, A/C Compressor, Power Steering & Crankshaft Pulley. Tau tak bila perlu tukar Belting ni?  Sebab dulu saya pernah tanya dengan sorang Pomen ni dia kata tukar bila rosak. Tapi rasanya mcam ye la jugak kot kalau rosak je baru tukar tak rosak nak tukar buat apa. Dulu saya ada pengalaman belting putus tengah jalan. Masa tu nak balik dari JB ke KL. tetiba belting putus, apa lagi adik la jadi magsa towing cari kedai yang boleh tukar belting tu. Tau tak berapa Kos tukar belting Myvi tu? RM200. Pergh.. terbang RM200 masa tu. tapi biasa la, kalau tak ada Ilmu memang mudah kena kencing macam tu. Ok pad...

Timing Kereta Myvi Tinggi

Masalah timing kereta Myvi tiba-tiba tinggi Mungkin ada antara anda yang pernah mengalami masalah RPM ataupun timing kereta myvi tiba-tiba tinggi sampai 2500 rpm. Bahaya tu.. Itu tandanya Throttle Bod y kereta anda perlu di service. Masalah tu sebenarnya boleh diperbaiki dengan service atau cuci Throttle Body. Caranya mudah, tanggalkan Throttle Body dan buka Sensor yang ada pada Throttle Body. Kemudian cuci Throttle Body dengan sabun, petrol atau chemical, cuci sampai tiada lagi kesan minyak atau carbon yang melekat dan bilas dengan air dan keringkan. Kemudian cuci sensor dengan WD40 . Sebelum nak cuci pastikan bahagian belakang sensor tu dan di ikat dengan plastik atau tutup bahagian terminal wayer tu supaya tidak dimasuki air. Cuci sampai bersih berkilat. Bila dah berkilat pasang balik pada tempat asal. Pastikan semua screw diikat kemas. Test engine untuk 5-10 minit, jika timing kembali seperti biasa ini bermakna engine anda dah kembali normal. Jika timing anda ma...

14 Masalah Kereta Myvi Yang Pernah Terjadi

14 Masalah yang sering berlaku pada kereta Perodua Myvi dan Punca masalah Bagi pemilik pemilik kereta Myvi, mungkin kita pernah menghadapi masalah masalah seperti ini.. Masalah: Brake Berbunyi seperti besi bergesel Bunyi ketuk ketika membrek (Brake) Bunyi ketuk-ketuk pada bahagian Engine ketika mula hendak bergerak Bunyi seperti bunyi ketuk ketika membelok Brake keras dan susah untuk berhenti Engine bergegar ketika start dan matikan enjin Lambat masuk Gear D Lampu OD panel menyala Minyak menitik dari bahagian Engine Bonet belakang tak boleh dibuka Bunyi nyaring pada bagaian Engine Lampu Bateri menyala  Masalah Engin tak dapat dihidupkan Masalah Engine tak boleh Start Masalah masalah seperti ini tidak hanya berlaku pada kereta Myvi tapi berlaku kepada kebanyakan kenderaan. Masalah ni akan tibul bila kita tidak buat servis pada masa yang telah ditetapkan dan sering bertangguh. setiap benda boleh rosak tetapi dengan servis yang baik dan berkala, ianya da...