Langkau ke kandungan utama

Cara Tukar Thermostat Myvi

Assalamualaikum wbt..

Hari ni saya nak share macam mana nak tukar atau nak ganti Thermostat untuk Perodua Myvi.
Benda nak tukar ni senang je, taj susah mana pun. Semua orang boleh buat sendiri kat rumah.

Peralatan yang digunakan adalah:

  1. Thermostat Baru (Perodua Myvi)
  2. Socket Spanner size 10mm
  3. Coolant (Yang disyorkan oleh Perodua)
  4. Air Paip


Boleh Tengok video ni. 
Jangan lupa Kongsikan dengan kawan-kawan..


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Belting Perodua Myvi

Salam.. Hari ni saya nak kongsikan tentang Belting Perodua Mydi 1.3 Ramai yang guna kereta Perodua Myvi rasa Syukur sangat-sangat sebab tak perlu nak tukar Timing Belt, sebab Myvi guna Timing Chain tapi Myvi ada satu belting untuk menggerakan enjin Myvi tu sendiri.. Belting Myvi ni Special sikit, belting dia panjang. Satu belting untuk semua. Itu la belting Alternator, Water Pump, A/C Compressor, Power Steering & Crankshaft Pulley. Tau tak bila perlu tukar Belting ni?  Sebab dulu saya pernah tanya dengan sorang Pomen ni dia kata tukar bila rosak. Tapi rasanya mcam ye la jugak kot kalau rosak je baru tukar tak rosak nak tukar buat apa. Dulu saya ada pengalaman belting putus tengah jalan. Masa tu nak balik dari JB ke KL. tetiba belting putus, apa lagi adik la jadi magsa towing cari kedai yang boleh tukar belting tu. Tau tak berapa Kos tukar belting Myvi tu? RM200. Pergh.. terbang RM200 masa tu. tapi biasa la, kalau tak ada Ilmu memang mudah kena kencing macam tu. Ok pad...

Timing Kereta Myvi Tinggi

Masalah timing kereta Myvi tiba-tiba tinggi Mungkin ada antara anda yang pernah mengalami masalah RPM ataupun timing kereta myvi tiba-tiba tinggi sampai 2500 rpm. Bahaya tu.. Itu tandanya Throttle Bod y kereta anda perlu di service. Masalah tu sebenarnya boleh diperbaiki dengan service atau cuci Throttle Body. Caranya mudah, tanggalkan Throttle Body dan buka Sensor yang ada pada Throttle Body. Kemudian cuci Throttle Body dengan sabun, petrol atau chemical, cuci sampai tiada lagi kesan minyak atau carbon yang melekat dan bilas dengan air dan keringkan. Kemudian cuci sensor dengan WD40 . Sebelum nak cuci pastikan bahagian belakang sensor tu dan di ikat dengan plastik atau tutup bahagian terminal wayer tu supaya tidak dimasuki air. Cuci sampai bersih berkilat. Bila dah berkilat pasang balik pada tempat asal. Pastikan semua screw diikat kemas. Test engine untuk 5-10 minit, jika timing kembali seperti biasa ini bermakna engine anda dah kembali normal. Jika timing anda ma...

14 Masalah Kereta Myvi Yang Pernah Terjadi

14 Masalah yang sering berlaku pada kereta Perodua Myvi dan Punca masalah Bagi pemilik pemilik kereta Myvi, mungkin kita pernah menghadapi masalah masalah seperti ini.. Masalah: Brake Berbunyi seperti besi bergesel Bunyi ketuk ketika membrek (Brake) Bunyi ketuk-ketuk pada bahagian Engine ketika mula hendak bergerak Bunyi seperti bunyi ketuk ketika membelok Brake keras dan susah untuk berhenti Engine bergegar ketika start dan matikan enjin Lambat masuk Gear D Lampu OD panel menyala Minyak menitik dari bahagian Engine Bonet belakang tak boleh dibuka Bunyi nyaring pada bagaian Engine Lampu Bateri menyala  Masalah Engin tak dapat dihidupkan Masalah Engine tak boleh Start Masalah masalah seperti ini tidak hanya berlaku pada kereta Myvi tapi berlaku kepada kebanyakan kenderaan. Masalah ni akan tibul bila kita tidak buat servis pada masa yang telah ditetapkan dan sering bertangguh. setiap benda boleh rosak tetapi dengan servis yang baik dan berkala, ianya da...